Chiny, dzięki swojemu dynamicznemu rozwojowi stają się aktualnie jedną z największych potęg na światowym rynku gospodarczym, która stale umacnia swoją rolę na polach biznesowych oraz handlowych. Coraz więcej firm decyduje się na współprace dostawcze z firmami z Państwa Środka, ponieważ stanowi to furtkę do szybszej i bardziej efektywnej produkcji, oraz wyższej sprzedaży.

Chiny jednak są krajem bardzo różnicowanym zarówno gospodarczo, jak i kulturowo. Kultura właśnie ma znaczący wpływ na komunikację nie tylko między samymi mieszkańcami różnych rejonów Chin, ale również z innymi krajami. Istnieje wiele odmian i dialektów języka chińskiego, a najpopularniejszym z nich jest język mandaryński. Obecnie językiem mandaryńskim posługuje się aż 15% światowej populacji. W Chinach i Tajwanie jest on głównym językiem urzędowym, oprócz tego jest jednym z języków urzędowych Singapuru oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Rola Chin i języka chińskiego wzrasta również na polskim rynku. Coraz więcej firm zawiera kontakty biznesowe z firmami chińskimi, w wielu branżach takich jak handel, administracja czy HR wzrasta zapotrzebowanie na ludzi posługujących się płynnie dialektem mandaryńskim. Bardzo dużo firm również decyduje się na usługi tłumaczy polsko-chińsko-angielskich, co może być dodatkowym benefitem w sytuacjach biznesowych.

Jakie wyróżniamy odmiany języka chińskiego?

Ze względu na dużą liczbę dialektów i odmian niemożliwym jest określenie jednego języka, którym porozumiewają się Chińczycy. W dużej mierze najczęściej wyróżnia się siedem dialektów: mandaryński, używany przez ponad połowę ludności Chin, kantoński Yue, którym posługują się ludzie zamieszkujący tereny południowych Chin, Wu używany w południowym regionie Chin o identycznej nazwie, hunański XiangGan używany w prowincji Jiangxi, Min spopularyzowany głównie na Tajwanie oraz odmiana Hakka, której używa grupa etniczna Han zamieszkująca tereny w południowych Chinach. Jednak z uwagi na swoją popularność to głównie mandaryński jest nauczany na przeróżnych kursach językowych oraz w sytuacjach biznesowych.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze tłumacza?

Korzystanie z usług tłumacza języka chińskiego może otworzyć wiele drzwi w biznesie usprawniając zawieranie umów i nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi kontrahentami. Język chiński jest językiem niezwykle tonalnym – oznacza to, że intonacja i sposób wypowiadania danego słowa wpływa na jego znaczenie w zdaniu. Oprócz skomplikowanej fonetyki, na trudność języka chińskiego wpływa również ogromna liczba znaków sięgająca aż 50 tysięcy. Jednak do swobodnej komunikacji wystarczy znać tylko kilka tysięcy.

Ze względu na różnorodność kulturalną Chin w tłumaczeniach ważna jest również znajomość etykiety i kultury danego regionu. Wybierając tłumacza języka chińskiego warto zwrócić na to uwagę. Dobry tłumacz będzie znał sposoby komunikacji uzależnione od różnych sytuacji, w tym biznesowych, oraz będzie znać szereg zasad ortografii chińskiej oraz kaligrafii, które pozwolą mu na wykonanie satysfakcjonującego przekładu. Znajomość kultury i etykiety chińskiej wpłynie również na możliwość zawierania stałych, owocnych współprac biznesowych z kontrahentami z Państwa Środka.

Dodatkowo, jeśli wybierzemy tłumacza specjalizującego się zarówno w chińskim jak i angielskim pomoże to nam otworzyć się nie tylko na sam rynek chiński, ale również usprawni nam to pracę z kontrahentami z innych krajów. Współpraca z tłumaczem używającym dwóch najpopularniejszych aktualnie na świecie języków otworzy przed nami wiele drzwi w świecie biznesu zagranicznego.