System szynowy stanowi poziomą dobrze wyprofilowaną szynę na stałe zainstalowaną do formy, jaka spełnia funkcję prowadnicy po jakiej kieruje się wózek asekuracyjny. Użytkownik zaopatrzony w dobry sprzęt ochrony indywidualnej będąc podłączonym za pomocą wózka asekuracyjnego do magistrale może normalnie poruszać się w poziomie.

Stały linowy system asekuracji

Głównym końcem wykorzystywania wszystkich systemów asekuracyjnych, w tymże systemów asekuracji linowej jest bezpieczeństwo pracownika: serwisanta lub alpinisty przemysłowego przed zagrożeniem upadku z wielkości przy pracy m.in. na dachach. System asekuracji musi być dobry, natomiast lina asekuracyjna do jakiej się mocuje winna być rozciągnięta, nie może opadać na dach. Liny, jakimi przypina się on do wykorzystanego na dachu systemu asekuracyjnego, muszą być na tyle dobre, by wytrzymały nie jedynie ciężar określonej osoby, lecz także obciążenie – pociągnięcie, które może wystąpić, jeżeli nagle pracownik rozpocznie spadać z wielkiej wysokości.

Jest to jeden spośród najpopularniejszych oraz najbezpieczniejszych systemów zabezpieczenia dachu przed niebezpieczeństwem upadki z dachu. Jest zdecydowanie tańszy aniżeli montaż barier osłonowych, natomiast przy tymże zapewnia łatwość poruszania się i duże zabezpieczenie osób z nim związanych. Linowy system asekuracji to zestaw narzędzi związanych w cały system, w jakim stalowa lina umieszczona jest to pojedynczych artykułów kotwiących oraz ułatwia pewne poruszanie w obszarze jej długości. Przeważnie montuje się poziome systemy linowe do zabezpieczenia dachów, układy pionowe do asekuracji na drabinie, natomiast podwieszane układy linowe do bezpieczeństwa pracy nad zakresem roboczym np. w wypadku upadki z cysterny.

Szynowe systemy

Szyny asekuracyjne mają niższy wpływ na operatora podczas jego upadku, w zestawieniu z tradycyjnymi systemami do chronienia przed upadkiem w formie napiętych lin. Wynika to z faktu, iż są one sztywne oraz nie zwisają pod naporem operatora, co także zmniejsza skakanie po spadku. W linowym systemie chroniącym przed upadkiem jedna osoba może upaść różnych operatorów. Na stałym, szynowym systemie w formie stalowej szyny toru tak nie jest. Dodatkowo po upadku na torze w oparciu o silną szynę nośną system może zostać znowu wykorzystany zaraz po kontroli wzrokowej oraz nie potrzebuje jego zmiany.

Szynowy system kotwiczący składa się z szyny tworzącej tor jezdny dla wózka, samochodu będącego zmiennym punktem kotwiczenia dla indywidualnego sprzętu osłonowego, blokad końcowych toru jezdnego, ankrów prowadnicy szynowej i składników łączących szyny do formy stałej.