Leasing należy do najprostszych i najpopularniejszych form finansowania zakupu samochodu. Jest
coraz chętniej wybierany przez przedsiębiorców, chociaż może z niego korzystać także osoba
prywatna. To dobre rozwiązanie, jeśli chce się mieć nowy, albo stosunkowo nowy pojazd w rozsądnej
cenie rozłożonej na wygodne raty.
Leasing samochodów – ile to kosztuje?
Leasing operacyjny jest najchętniej wybieraną formą finansowania. Polega on na sfinansowaniu
zakupu pojazdu wskazanego przez klienta przez instytucje finansową, a następnie rozłożenie na raty
wygodne do spłaty dla klienta. Za każdy miesiąc użytkowania bank wystawia fakturę. Jeśli chodzi o
ryzyko leasingodawcy to de facto takowe nie istnieje, ze względu na to, że przez cały okres trwania
leasingu samochód należy do banku.
W większości przypadków klienci decydują się na wpłatę kapitału początkowego w kwocie rzędu
kilkunastu procent. Pozwala to przyznawać preferencyjne warunki i ostatecznie osiągnąć
oprocentowanie na poziomie 104-106 proc.
Po zakończeniu umowy leasingu klient może zdecydować się wykupić samochód do dalszego użytku
za ustaloną wcześniej kwotę lub też zrezygnować i pozostawić je firmie leasingowej. Auto może
przejść w majątek firmy lub w posiadanie prywatne. Dużym atutem – na który zwracają uwagę
zwolennicy leasingu – jest wykup poniżej wartości rynkowej, który umożliwia późniejszą odsprzedaż
samochodu. Minusem jest natomiast konieczność zapłaty podatku od dochodu.
Dlaczego jest tak chętnie wybierany?
Każdego miesiąca firma leasingowa wystawia fakturę na klienta, z której przedsiębiorca może
odliczyć podatek VAT i zaksięgować ją jako koszt uzyskania przychodu. Do tych kosztów zalicza się
jednocześnie opłatę wstępną, opłaty manipulacyjne i prowizje, a nierzadko również wartość wykupu
pojazdu.
Innym atutem jest brak obciążania zdolności kredytowej użytkownika i amortyzowanie auta przez
leasingodawcę. Samochód stanowi środek trwały leasingodawcy, a nie przedsiębiorcy.